Super PID Rallye

Abyste mohli pochopit, oč jde v Super PID Rallye, je dobré vědět, co je originální PID Rallye. Stručně: jde o soutěž, kde musíte v předepsaném čase projet co nejvíce mezistaničních úseků hromadnou dopravou. Přitom je třeba projet určenými kontrolními body.
Pro ty, co mají PID Rallye rádi a chtěli by si vyzkoušet její variantu, je tu právě Super PID Rallye.

V této soutěži jde také o jízdu pražskou integrovanou dopravou. Tady se ale nebojuje proti času (i když částečně ano) a soupeřům, ale proti linkovému vedení a tratím.
Soutěží se samostatně, samozřejmě lze své výsledky porovnávat s ostatními spolusoutěžícími. Podvádět tedy nelze, podvedli byste jen sami sebe.

Soutěž se dělí na čtyři části: na část trasovou, linkovou, zastávkovou a vozovou. Protože se tratě, linkové vedení a vozový park neustále mění, tak tato soutěž vlastně nikdy nekončí!

Trasová část

Cílem trasové části je kompletně projet sítě metra, tramvají, autobusů a vlaků1. U metra je vše jasné. U tramvají je potřeba držet se tratí, nikoliv linek, stejně tak jako u autobusů. U vlaků stačí projíždět jen ty ty tratě, po kterých jezdí vlaky sdružené v PID. Trasová část má dva stupně.

  1. Fiktivní trať o čtyřech zastávkách byla projeta od
druhé zastávky na první a od druhé na čtvrtou. Jednosměrnou – trať (u kolejových vozidel) nebo trasu (u autobusů) stačí projet v jednom (libovolném) směru. Příklad: Trať X byla projeta v úseku B-A a v úseku B-D a byla projeta celá, nezávisle na směru jízdy.
  2. Kompletní. Trať nebo trasu je třeba projet v obou směrech za předpokladu, že trasa / trať je obousměrná. Jednosměrné jednokolejky se projíždějí v pojížděném směru, obousměrné v obou směrech.

Pokud bude v průběhu změněno trasování linky autobusu, nebo bude zprovozněna nová trať metra nebo tramvají, nebo bude vlak PID zaveden na novou železniční trať, tak je nutné projet i tuto novou trasu. Záznam se provádí vyznačením tratě do mapy sítě.

Linková část

Cílem této části je projíždět linky metra, tramvají, autobusů, vlaků, lanovek, přívozů a dalších přepravovadel. Linková část má tři stupně.

  1. Jednoduchý. U jedné linky stačí projet jen jeden mezistaniční úsek. Záznam se provádí u tramvají, autobusů a přívozů označení lístku, u metra, vlaků a lanovek označení lístků nástupní a výstupní stanice.
  2. Fiktivní linka o čtyřech zastávkách byla projeta od
třetí zastávky na první a od třetí na čtvrtou. Úsekový. Linka se musí projet celá v jednom směru. Pokud se linka větví, tak je nutné projet všechny větve, a to od bodu, z kterého se napojuje větev. Pokud se linka prodlužuje (pásmový provoz a špičkové prodloužení), je třeba projet nejdelší variantu. Příklad: Pokud linka X jede v úseku B-D a ve špičce se prodlužuje ze zastávky A, tak je potřeba projet úsek A-D. Jízdu je možné přerušit. Při pokračování je nutné pokračovat na té zastávce, na které byla předchozí jízda přerušena. V tomto příkladu je touto zastávkou zastávka C. Zázanm se provádí zákresem do mapy.
  3. Celistvý. Linku je třeba projet naráz, bez vystupování. Pokud se linka větví, je třeba projet následující větve naráz. Pokud je linka prodloužena, projíždí se v čase, kdy je prodloužena nejvíce. Zázna se provádí zápisem do tabulky.

Linky stačí projet v jednom směru, neodlišuje-li se trasování linky od druhého směru. U okružních linek je nástupní a zároveň výstupní stanice volitelná. Polookružní linky se musí projíždět celé.

Je třeba projíždět

Dále je vhodné projíždět linky, které nejsou zařazeny do PID:

Zastávková část

Cílem zastávkové části je vystoupit4 na všech zastávkách a stanicích PID. Na zastávku je nutno vystoupit z dopravního prostředku PID. To neplatí pro nástupní zastávky, kam se lze dopravit i jinak. Pokud je zastávka obousměrná (a má jen dva označníky), stačí vystoupit jen na jedné zastávce. Pokud je označníků více a každý leží v jiném směru (křižovatky), je třeba vystoupit na všech zastávkách (označnících). Pokud je označníků více a zastávky (označníky) slouží pro stejný směr (autobusové terminály, smyčky, apod.), stačí vystoupit jen v jedné zastávce (označníku) a v jednom směru. Zastávka na znamení se považuje za běžnou zastávku.

Pokud má stanice metra postranní (dělené) nástupiště, je potřeba vystoupit na obou nástupištích. V případě ostrovního nástupiště stačí vystoupit jen jednou. Ve vlakových stanicích stačí vystoupit jen jednou, nezávisle na uspořádání a počtu nástupišť. U lanovek stačí vystoupit v každé zastávce jen jednou. Pokud v nástupní zastávce neexistuje možnost vystoupit (konečná byla už na předchozí zastávce), je nutné v dotyčné zastávce nastoupit.

Pokud má zastávka odlišené označníky pro různé druhy vozidel (například tramvaje staví ve své zastávce a autobusy ve své), je třeba vystoupit pro každý provoz zvlášť. Pokud různé druhy provozů staví u stejného označníku (autobus staví na tramvajové trati), stačí vystoupit jen z jednoho provozu.

Záznam se provádí zápisem nebo fotografií.

Vozová část

Cílem vozové části je zachytit co největší počet vozidel PID. Tato část má dva stupně.

  1. Viděno. Stačí fotografie evidenčního čísla vozu. Nemá-li vůz číslo, vyfotografuje se vůz tak, aby se dal snadno identifikovat. Pokud soutěžící nechce nebo nemůže fotografovat, stačí čísla vozidel (anebo jejich popisy) zapisovat.
  2. Projeto. Je nutno daným vozidlem projet aspoň jeden mezizastávkový úsek. Záznam se provádí označením lístku. U vozů bez označovačů je nutné pořídit fotografií evidenčního čísla uvnitř vozu, pokud tam nějaké je. Pokud není, vyfotografuje se evidenční číslo, které je vně vozu. Možné je i čísla zapisovat. Počítají se evidenční čísla a ne soupravy (vlakové jednotky, metro), u kterých je třeba jet v každé části mezizastávkový úsek zvlášť!

Vůz je třeba zaznamenat znovu, pokud byl

Vozy krátkodobě zapůjčené bez provozu cestujících není třeba zaznamenávat.

Poznámky

  1. Jedná se pouze o vlaky, které jsou součástí PID.
  2. Pravidelná linka je taková, která vykonává více než jeden oběh.
  3. Jedná se o linky provozované během sportovních a kulturních akcí, dnů otevřených dveří apod.
  4. Vystoupit znamená opustit vozidlo nebo soupravu a odjet s jinou soupravou nebo vozem anebo soutěž přerušit. (Prostě vystoupit a nechat to, s čím jsem přijel, odjet.)

Zpět na hlavní stranu